نکاتی اساسی که قبل از خرید شیر فلکه برنجی باید بدانید

نکاتی اساسی که قبل از خرید شیر فلکه برنجی باید بدانید


در عصر جدید شیرها در مصارف خانگی و هم صنعتی بسیار استفاده می‌شود. انواع مختلفی از شیر ها در بازار عرضه می‌شوند که جهت قطع و وصل سیال کاربرد دارند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید انواع قطعات و تجهیزات، می‌توانیم شیر متناسب با کارمان را انتخاب کنیم. یکی از این شیرهای کاربردی شیر فلکه برنج است که در پروژه های صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. جهت خرید و دریافت لیست قیمت این قطعه پر کاربرد می‌ توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. شرکت تامین ولو ، قصد دارد در این مقاله نکاتی اساسی که قبل از خرید شیر فلکه برنجی باید بدانید را شرح دهد. شما را به مطالعه ی ادامه ی این مطلب دعوت می نماییم.

شیر فلکه برنجی

در پروژه های صنعتی شیرآلات یا ولو های فلکه ای کاربرد بسیاری دارد که ناگفته نماد این شیر ها دارای تنوع گسترده ای هستند. جنس بدنه ی این شیرآلات از فلزهای مختلفی بوده که شیرفلکه برنجی از انواع مرغوب و پر مصرف این شیرآلات به حساب می‌آید. شیر فلکه برنجی از لحاظ ساختار در مدل های مختلفی چون کشویی، شیر فلکه برنجی سوزنی، سوپاپی و انواع دیگر موجود می باشد، و همچنین از لحاظ عملکرد شیر فلکه برنجی دورانی، دیافراگمی، ساچمه ای، پیستونی، دروازه ای، پروانه ای و غیره موجود می باشد.

از این نوع شیر فلکه جهت باز و بسته کردن مسیر جریان و یا کنترل فشار جریان استفاده می‌گردد. شیرآلات فلکه ای برنجی برای قطع و وصل جریان، تنظیم میزان دبی جریان یافته، کنترل فشار جریان استفاده می شود و در حالت های باز و بسته، نیمه باز و نیمه بسته می توانند قرار بگیرند. شیر فلکه ی برنجی در برندهای خوش نام و معتبر داخلی و خارجی و با استاندارد بالا توسط مراکز معتبر توزیع شده و در سایزهای مختلف از چند دهم میلی متر تا چند متر موجود می باشند. کاربرد شیرآلات نقش مهمی در تعیین سایز داشته به طوری که در پالایشگاه ها تا سایز ۵ متر قابل استفاده می باشد.

نکاتی اساسی که قبل از خرید شیر فلکه برنجی باید بدانید

کاربرد انواع شیر فلکه برنجی

هدف اصلی استفاده از شیر فلکه های برنجی، باز و بسته کردن مسیر و تنظیم دبی جریان سیالات می‌باشد. این شیر فلکه ها دارای کاربردهای اساسی و بسیار گسترده ای در صنایع مختلف از جمله صنعت تاسیسات می باشد. در موتورخانه ها به طور معمول از شیر فلکه های مکانیکی استفاده می شود. شیرهای دروازه ای، کف فلزی و شیرهای یکطرفه، که از انواع برنجی (اتصال دنده ای) و یا چدنی (با اتصال فلنجی) در سایزهای مختلف تولید می‌گردد. شیرفلکه های مورد مصرف در موتورخانه ها از نظر سایزبندی از سایز ۳/۸ اینچ (شیرهای سماوری) تا سایزهای بزرگتر (بر اساس ظرفیت موتورخانه) مورد استفاده قرار می گیرند. انواع دیگر دسته بندی شیرفلکه های نیز طبق فشار کار، دمای کار و یا حتی سیال عامل موردنظر در صنعت و تاسیسات قابل تعریف می باشند.

شیر فلکه های صنعتی از نظر جنس به انواع شیر فلکه چدنی، شیر فلکه برنجی، شیرفلکه آلومینیومی، شیرفلکه پلیمری و … تقسیم بندی می شوند. همچنین شیرفلکه های صنعتی با توجه به سایز و جنس از نظر نوع اتصال به انواع شیرفلکه جوشی، شیرفلکه رزوه ای، شیرفلکه فلنچی، شیرفلکه جوش پلاستیک نیز تقسیم می شوند.

تقسیم بندی شیرآلات بر اساس جنس بدنه

شیرآلات صنعتی با توجه به آلیاژ ساخت و مواد به کار رفته در ساخت آن ها به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  1. شیرآلات استنلس استیل
  2. شیرآلات برنجی
  3. شیرآلات چدنی
  4. شیرآلات فولادی

انواع شیرآلات برنجی پرمصرف

  1. شیر فلکه برنجی کشویی
  2. شیر سوزنی برنجی
  3. صافی برنجی
  4. شیر یکطرفه برنجی
  5. شیر گازی برنجی

نکات قابل اهمیت در طراحی و ساخت شیرفلکه  نکاتی اساسی که قبل از خرید شیر فلکه برنجی باید بدانید

  1. ارتعاش شیرفلکه ها
  2. حوضچه های آرامش
  3. نیروی راه انداز و تجهیزات خاص راه اندازی
  4. تاثیر در جریان
  5. میزان تحمل فشار
  6. کاویتاسیون cavitation
  7. آب بندی و مواد مصرفی درآب بندها
  8. سهولت تعمیر و نگهداری و نصب وتنظیم آن ها
شیر فلکه های موتورخانه را می توان از نظر کاربرد به انواع زیر تقسیم بندی نمود:
  1. شیر فلکه های هواگیری (دو روزنه – تک روزنه)
  2. شیر فلکه های تنظیم دبی عبور سیال (شیرهای سوزنی – بشقابی – زاویه دار)
  3. شیر فلکه های رهاکننده (شیرهای اطمینان)
  4. شیر فلکه های مسدود کننده جریان (شیرهای کشویی – بشقابی – پروانه ای)
  5. شیر فلکه های یکطرفه (سوپاپی – دروازه ای)

شیر فلکه ها را از نظر نوع عملکرد نیز می توان به انواع شیر فلکه مکانیکی با تنظیم دستی و یا تنظیم اتوماتیک و از نظر سیستم عملکرد به انواع شیر فلکه برقی و مکانیکی تقسیم بندی نمود.

انواع شیر فلکه برنجی

  • شیر فلکه کشویی

در صنایع تاسیساتی آب، شبکه های آبرسانی، سیستم های آبیاری، شبکه های نفت، روغن و گازوئیل، صنایع تانکرسازی، پنوماتیک و هیدرولیک، مواد شیمیایی و صنایع ساختمان از شیر فلکه کشویی دنده ای استفاده می شود. شیر کشویی بر اساس استاندار ملی از جنس برنج فورج پذیر تولید شده، فرم اصلی دنده ها از نوع اینچی بوده و مشخصات آن مطابق استاندارد EN ISO-228 می باشد. در سیستم تولید به روش فورجینگ فاصله بین مولکولی تا حد ممکن کم شده و مقاومت بدنه را در آزمایشات انهدام بالا می برد. در نتیجه تحمل فشار کار افزایش می یابد به همین دلیل ما روش فورجینگ را برگزیده ایم.

نکاتی اساسی که قبل از خرید شیر فلکه برنجی باید بدانید

  • شیر فلکه سوزنی

شیرفلکه سوزنی یا گلاب ولو Globe Valve بجای دروازه برای باز و بسنه شدن جریان اب از یک صفحه گرد یا میله مخروطی بهره می برد. از شیر های سوزنی برخلاف شیرفلکه های کشویی، برای کنترل دبی اب بکار نمیرود. شیرفلکه های سوزنی اغلب برای کنترل شدت جریان و میزان عبور جریان استفاده می شود.

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی شرکت تامین ولو، اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *