شیر فلکه استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

شیر فلکه استیل چیست و چه کاربردی دارد؟


در عصر جدید شیرها در مصارف خانگی و هم صنعتی بسیار استفاده می‌ شود. انواع مختلفی از شیر ها در بازار عرضه می‌ شوند که جهت قطع و وصل سیال کاربرد دارند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید انواع قطعات و تجهیزات، می‌توانیم شیر متناسب با کارمان را انتخاب کنیم. یکی از این شیرهای کاربردی، شیر فلکه استیل است. این شیر جهت قطع و وصل کردن جریان سیال به کار می‌رود. شیر فلکه ها دارای فلکه ای هستن که با چرخش در جهت عقربه های ساعت و برعکس، عمل باز و بسته شدن رو انجام می‌ دهد. جهت خرید و دریافت لیست قیمت این قطعه پر کاربرد می‌ توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. شرکت تامین ولو ، قصد دارد در این مقاله شما را با شیر فلکه استیل چیست و چه کاربردی دارد آشنا کند. شما را به مطالعه ی ادامه ی این مطلب دعوت می نماییم.

شیر فلکه کشویی استیل چیست؟

به طور معمول در صنایع خمیر و کاغذ، داروسازی، صنایع شیمیایی و مواد غذایی و … از شیر فلکه های کشویی استیل مرغوب استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این نوع شیر فلکه در ابعاد و اشکال مختلفی متناسب با نوع کاربردشان تولید می‌شود. از ۱/۲ اینچ تا ۲۴ اینچ تمامی محصولات از استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ ساخته می شود. این محصولات از نوع فلنجدار و دنده ای موجود می باشد.

شیر فلکه استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

مقاومت در برابر خوردگی شیر فلکه کشویی استیل

این نوع شیر فلکه مطابق با استاندارد های ASTM، ASME، API، BS، JIS و سایر استانداردهای بین المللی تولید و مورد بازرسی قرار می‌گیرند. شیر فلکه کشویی با مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت اطمینان بی‌نظیر مشخص می‌شوند، که کمترین هزینه مالکیت و طولانی‌ترین عملکرد کل چرخه عمر را در صنعت به کاربران ارائه می‌دهند.

ویژگی های استیل شیرفلکه کشویی

یکی از متریال های ساخت شیر فلکه، استیل می‌باشد که مطابق با ترکیب شیمیایی در آن رخ می دهد به سه دسته اصلی تقسیم می شود. فولاد ضد زنگ فریتی حاوی ۱۸ درصد کروم، فولاد ضد زنگ مارتنزیتی حاوی ۱۳ درصد کروم و فولاد زنگ نزن آستنیتی حاوی ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است. در میان آن ها، فولاد زنگ نزن آستنیتی به طور گسترده ای برای پوسته و تریم سوپاپ استفاده می شود که به ویژگی مقاوم در برابر فشار بالا نیاز دارد. فولاد ضد زنگ مارتنزیتی عمدتاً برای ترمیم دریچه های فولاد کربنی استفاده می شود. ویژگی های این فولادهای ضد زنگ در زیر می‎‌باشد:

شیر فلکه استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

ویژگی های استیل بر اساس انواع

  • مقاومت ضربه و کشیدگی خوب عالی
  • مواد معمولی AISI 410 AISI 430 ASTM CF8M/F316
  • مغناطیس بله خیر
  • سخت شدن با عملیات حرارتی بله خیر
  • انواع مارتنزیتی فریتی آستنیتی
  • کمترین دمای سرویس ۲۹- درجه سانتی گراد -۱۰-۲۶۹ درجه سانتی گراد
  • سخت شدن با ماشین کاری مشابه فولاد نرم کمتر
  • مقاومت در برابر خوردگی و اسید خوب عالی
  • جوش پذیری ضعیف نسبتا خوب

دو نوع gate valve وجود دارد:

  1. نوع اول از ولو ها نسبت به استفاده از یک دیسک تخت دروازه ای كه در بين دو نشيمنگاه موازی قرار گرفته، تشكيل شده است. این ولو با نام موازی معروف می‌باشد. (جريان بالا دست و جريان پائين دست) اين ولوها همچنين دارای يک لبه تيزی در قسمت پائين خود می باشند كه اين لبه تيز برای برش و از بين بردن ذرات جامد ورودی به ولو می باشد. مزيت مهم اين قبيل ولوها اينست كه اين ولوها علاوه بر بكار رفتن برای valve seat های نامتقارن، می توانند برای valve seat های زاويه ای نيز بكار روند.
  2. نوع ديگر از gate valve ها بنام gate valve هایی با gate گوه ای شكل می باشند. در اين نوع از ولوها از دو seat مورب و يک gate مورب استفاده می شود (به منظور امكان بسته شدن در حالت shut off). همان طور که می دانیم ساقه کشو را بالا و پایین می برد و بدین ترتیب مقدار باز و بسته کردن شیر را کنترل می کند. فراموش نکنیم که در شیر کشویی جهت حرکت سیال کاملا مستقیم بوده و در صورتی که شیر به طور کامل باز باشد کشو از مسیر جریان خارج شده و افت فشار به حداقل می رسد همچنین تلاطم جریان بسیار کم است.

شیر فلکه استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

طرز انتخاب صحيح شير مورد نياز

1- نقشه لوله كشی:

در نظر داشته باشید که انقباض و انبساط و ارتعاش لوله و تكيه گاه مناسب برای محیطی كه لوله به شير اتصال می‌يابد بايد مورد توجه قرار گيرد. دقت لازم برای اتصالات انتهايی لوله‌كشی و شيرها بايد بعمل آيد.

2- نوع كاري كه شير بايد انجام دهد:

به طور کامل باز يا بسته، يا تنظيم سيال، فشار و درجه حرارت در چه حد باشد، دستی يا خودكار، كاركرد شير چه مقرراتی دارد از اهمیت بساری برخوردار است.

3 – حجم شير: 

ناگفته نماند که حجم شير بايد متناسب با لوله‌ای باشد كه اندازه آن با توجه به ظرفيت مايع و افت فشار انتخاب گردیده است.

4 – درجه حرارت و فشار

5 – مواد سازنده شير:

این نکته مهم را فراموش نکنید که بعضی از سيال های شيميايی اثر زنگ زدگی و خورندگی و رسوبات بجای می‌گذارند. بنابراین آستری از ابونيت Ebonite يا پلاستيک يا سراميک و يا شيشه بكار می‌برند. مواردی كه بيشتر در ساختمانِ شير بكار می رود: آلياژهای چدن – برنز – نیکل Nickel –  فولاد – مس – آلومینیوم Aluminium –  تيتانيوم Titanium – استنلس استیل Stainless Steel

6- سيستم محركه راه اندازي شير مكانيكی:

دستی با پيچ  – برق – هوا  –  هیدرولیکی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *