آشنایی با شیر فلکه فولادی و کاربرد آن

آشنایی با شیر فلکه فولادی و کاربرد آن


در عصر جدید شیرها در مصارف خانگی و هم صنعتی بسیار استفاده می‌ شود. انواع مختلفی از شیر ها در بازار عرضه می‌ شوند که جهت قطع و وصل سیال کاربرد دارند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید انواع قطعات و تجهیزات، می‌توانیم شیر متناسب با کارمان را انتخاب کنیم. یکی از این شیرهای کاربردی، شیر فلکه فولادی است. این شیر جهت قطع و وصل کردن جریان سیال به کار می‌رود. شیر فلکه ها دارای فلکه هستن که با چرخش در جهت عقربه های ساعت و برعکس، عمل باز و بسته شدن رو انجام می‌ دهد. جهت خرید و دریافت لیست قیمت این قطعه پر کاربرد می‌ توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. شرکت تامین ولو ، قصد دارد در این مقاله شما را با شیر فلکه فولادی و کاربرد آن آشنا کند. شما را به مطالعه ی ادامه ی این مطلب دعوت می نماییم.

شیر فولادی چیست؟

امروزه بخش های مهمی از سیستم لوله کشی‌های پایپینگ Piping صنعتی شیرآلات به حساب می‌ آیند. هدف اصلی استفاده از این شیرآلات قطع و وصل، انتقال و همچنین تنظیم جریان سیالات گوناگون می‌ باشد. در یک سیستم پایپینگ در اغلب مواقع ترکیبی از چندین شیر به کار می‌ رود که هرکدام از آنها وظیفه‌ای خاص بر عهده دارند و یکی از پرکاربردترین شیرهای صنعتی استفاده شده در سیستم‌های پایپینگ، شیرآلات فولادی هستند. از شیرهای فولادی در بخش‌های زیادی از صنایع مختلف و از جمله صنایع پتروشیمی و نفت و گاز استفاده می‌ شود.

آشنایی با شیر فلکه فولادی و کاربرد آن

شیر فولادی چه کاربردهایی در صنعت دارد؟

شیرآلات فولادی انواع مختلفی دارد که متناسب با نوع کاربردی که دارند در اشکالی گوناگون دسته بندی می‌ شوند و مورد استفاده قرار می‌ گیرد. هر کدام از این شیرها نیز وظیفه و کاربرد ویژه‌ و جداگانه‌ای در سیستم‌های لوله کشی به عهده دارند. در ادامه به تعدادی از صنایع مختلف که این شیرآلات نقش پررنگ و تعیین کننده‌ای در آن ها دارند اشاره شده است:

  • صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها
  • صنعت‌های نفت و گاز
  • صنایع غذایی و دارویی
  • کندانسورها Condenseur 
  • انواع مبدل‌های حرارتی
  • تجهیزات دریایی
  • نیروگاه‌های مختلف

انواع شیر فلکه از نظر عملکرد

  • فلکه دورانی

این شیر فلکه متناسب با نامی که دارد کار می‌ کند. به طوری که اهرم در این سیستم به صورت دورانی عمل می ‌کند. این تنظیم و چرخش در خلاف جهت محور اصلی صورت می ‌گیرد.

  • فلکه لاینر

این شیر فلکه نیز همانند نامش، اهرم قطع و وصل سیال این قطعه به شکل خطی عمل می‌ کند. توجه داشته باشید که مسیر این شیر فلکه فقط می‌ تواند عمودی یا افقی باشد. انواع شير فلکه مدل لاینر شامل شیرهای یک طرفه، پینچ ولو، دیافراگم ولو و گیت ولو و … می‌ شود.

آشنایی با شیر فلکه فولادی و کاربرد آن

انواع شیر فلکه لاینر

  • گیت ولو Gate Valve

این شیر فلکه، جهت باز و بسته کردن مسیر سیال کاربرد دارد. استفاده از گیت ولو باعث افت کم فشار می‌ شود. گیت ولو در موقعیت‌ هایی کاربرد دارد که انتقال جریان بدون تغییر و مکث باشد،‌ زیرا در زمان وصل کردن جریان، گیت شیر فلکه در خلاف جهت محور جریان فرود می ‌آید. در این نوع شیرهای فلکه، اهرم نمی ‌تواند به صورت نیمه باز قرار بگیرد، یا باید به طور کامل قطع و یا کامل وصل باشد.

  • گلوب ولو Globe Valve

استفاده از این شیر فلکه بسیار گسترده و کاربردی می‌ باشد. شیر فلکه گلوب ولو Globe Valve جهت تنظیم مقدار سیال خروجی استفاده می ‌شوند. در این شیرها جهت اهرم، هم سو با جریال سیال در آن است. از جمله ویژگی‌ های این شیر فلکه می ‌توان به سرعت بالای آن در قطع و وصل کردن جریان اشاره کرد. بنابراین این وسیله در مناطقی کاربرد دارد که در آنجا به تنظیم مجدد جریان نیاز است.

از معایب این شیرها نیز می ‌توان به تغییر جهت خودبه خودی جریان اشاره کرد که باعث کاهش در فشار جریان خواهد شد.

آشنایی با شیر فلکه فولادی و کاربرد آن

  • شیر دیافراگمی Diaphragm Valve

یکی دیگر از انواع شیر فلکه ها، شیر دیافراگمی می‌ باشد. این شير از یک منعطف تشکیل شده است که برای جمع کردن آن از ساق اهرم استفاده می‌ کنیم. از ویژگی های مثبت و حائز اهمیت این نوع شیر فلکه می ‌توان به این مورد اشاره کرد که صفحه قرار گرفته در آن‌ ها باعث مجزا شدن سیال از اهرم می ‌شود. بنابراین می ‌توان مایعات مختلفی را از شیر عبور داد. جنس سر شیر در این نوع فلکه می ‌تواند از مواد بی کیفیت باشد زیرا در مسیر جریان نیست. این نوع شیرهای فلکه به تغییرات دما حساس هستند. شير دیافراگمی به تغییرات دمایی حساس است.

خرید شیر فلکه فولادی

جهت خرید شیر فلکه فولادی به احتمال بسیار زیاد، گزینه های متفاوت و متععدی را پیش رو خواهید داشت. بنابراین ابتدا لازم است نوع فعالیت خود را مشخص کنید، سپس از جنس و کیفیت شیر فلکه ها اطمینان حاصل فرمایید. بسته به جنس محصول، شیر فلکه ‌ها دارای قیمت های گوناگونی هستند. از انواع مختلف جنس شیرها می ‌توان به برنج، استیل، چدن و … اشاره کرد که هر کدام نسبت به کارایی خود در موقعیت ‌های مختلفی استفاده می ‌شوند و دارای قیمت‌ های متفاوتی نیز هستند.

 

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی شرکت تامین ولو، اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *