کاربرد انواع فلنج در لوله کشی

کاربرد انواع فلنج در لوله کشی


امروزه با پیشرفت تکنولوژی قطعات و ابزارآلات صنعتی نیز پیشرفت قابل توجی داشته است. بدیهی است که برای تسریع در انجام کار ها از این تجهیزات استفاده بسیاری شود. یکی از این ابزار های مهم و کاربردی فلنج می‌باشد. این قطعه برای اتصال لوله ها به یکدیگر استفاده می‌ باشد. جهت خرید و دریافت لیست قیمت این قطعه پر کاربرد می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. عوامل مهمی همچون کاربرد انواع فلنج، نوع، آلیاژ و خواص فیزیکی نیز وجود دارند که بایستی در انتخاب فلج مورد توجه قرار گیرد. شرکت تامین ولو ، قصد دارد در این مقاله کاربرد انواع فلنج در لوله کشی را برای شما شرح دهد. شما را به مطالعه ی ادامه ی این مطلب دعوت می نماییم.

اتصالات فلنجی در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرند؟

  • اتصالات موقتی باشد.
  • نیاز به اتصال لوله های با جنس متفاوت به یکدیگر باشد (مانند لوله پلی اتیلن به لوله کربن استیل).
  • سیستم لوله کشی نیاز به برچیده شدن داشته باشد.

فلنج ها کارایی بسیار ساده ای دارند، و باید در نظر داشت که به طور موفقیت آمیزی در سیستم های با فشار بالا استفاده می شوند. ناگفته نماند که فلنج ها اجزائی شناخته شده، قابل اطمینان، به صرفه و در برندهای مختلفی در دسترس هستند. این قطعات می توانند برآورده کننده نیازهای ما برای کاربردهایی همچون انتقال سیالات با دمای بالا و مقاوم در برابر خوردگی باشند.

کاربرد انواع فلنج در لوله کشی

کارکرد فلنج ها

این قطعات دارای سطح صافی هستند که به صورت عمود بر راستای لوله قرار دارند. بعد از آن با قرار گرفتن دو فلنج در کنار یکدیگر با استفاده از پیچ و مهره و واشر و گسکت یک اتصال کامل فلنجی ایجاد می‌ شود.

چگونگی اتصال فلنج به لوله 

به طور معمول فلنج ها به 3 روش جوشکاری، دنده ای و لحیم کاری به لوله متصل می شوند که در ادامه آن هارا شرح می‌دهیم.

  • لحیم کاری

هنگامی که جنس لوله و فلنج تفاوت داشته باشد از این روش استفاده می شود، و با استفاده از یک فلز مذاب پرکننده فلنج ها را به لوله متصل می کنیم.

کاربرد انواع فلنج در لوله کشی

  • جوشکاری

اغلب این قطعات به شکلی طراحی می شوند که با جوشکاری به لوله متصل شوند. جوشکاری بین فلنج و لوله باعث ایجاد اتصالی موثر و قوی در برابر دما و فشارهای بالا می شود. در این روش با ذوب قسمتی از لوله و فلنج و استفاده از یک فلز پر کننده (الکترود Electrode) اتصال ایجاد می شود.

  • دنده ای

این راه همانند پیچ و مهره عمل می کند و در اتصال فلنج های دنده ای به لوله های با آرایش انتهایی دنده ای استفاده می شود. اما روش اتصال فلنج به لوله ها تنها فاکتور مهمی نیست که باید به آن توجه شود. عوامل مهم دیگری همچون نوع فلنج، آلیاژ فلنج، خواص فیزیکی و کاربرد آن ها نیز وجود دارند که بایستی در انتخاب آن ها مورد توجه قرار گیرد.

ویژگی های فیزیکی

در اولین مرحله باید توجه داشت که فلنج و لوله با یکدیگر همخوانی داشته باشند. این مطابقت شامل ابعاد و شکل فلنج می شود.

کاربرد انواع فلنج در لوله کشی

کاربرد انواع فلنج

  • جوشی گلودار

این محصول در کاربردهای با فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد. هاب چسبیده به فلنج تنش های فلنج را به لوله منتقل کرده و باعث افزایش مقاومت فلنج می شود.

  • لپ جوینت

تنها فلنجی که قادر است به دور لوله بچرخد جهت تنظیم راستای پیچ و مهره ها، فلنج های لپ جوینت می باشند. به عبارتی حتی بعد از جوشکاری نیز می توان برای تنظیم راستای قرارگیری سوراخ های فلنج اقدام کرد. به دلیل همین مزیت فلنج های لپ جوینت اغلب در سیستم هایی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به باز و بسته کردن زیادی دارند. فلنج لپ جوینت مشابه فلنج اسلیپون است. کلاس فشاری فلنج لپ جوینت پایین است اما از کلاس فشاری فلنج های اسلیپون بیشتر است.

کاربرد انواع فلنج در لوله کشی

  • اسلیپون

فلنج های اسلیپون به گونه ای طراحی می شوند که قادر به لغزش در راستای لوله بوده و در محل پروژه جوشکاری شوند. این فلنج ها اتصالی آسان و کم هزینه و ایده آل برای فشارهای کم ایجاد می کند.

  • ساکت ولد

فلنج ساکت ولد برای سایزهای پایین و فشارهای بالا مناسب است. اتصال فلنج ساکت ولد به لوله مشابه فلنج اسلیپون است اما به دلیل وجود سوکت درون آن هیچگونه تغییر سایزی در مسیر سیال ایجاد نمی شود و بنابراین افت فشار کمتری ایجاد می شود. به دلیل جوش داخلی، فلنج های ساکت ولد به میزان 50 درصد مقاومت خستگی بزرگتری از فلنج های اسلیپون دارند.

کاربرد انواع فلنج در لوله کشی

  • کور

فلنج کور شبیه یک صفحه فلزی گرد است که در انتهای یک لوله،شیر و تجهیزات دیگر بسته شده و مسیر جریان را می بندد. این محصول اجازه دسترسی آسان را به خط لوله می دهد و آب بندی مناسبی دارد. این فلنج می تواند به منظور تست فشار خط لوله استفاده شود. فلنج های کور در کلاس های فشاری بزرگتری نسبت به دیگر فلنج ها تولید می شوند.

  • دنده ای

فلنج های دنده ای نوع خاصی از فلنج ها هستند که بدون نیاز به جوشکاری به لوله متصل می شوند. این فلنج ها رزوه دار شده و به وسیله یک نوار آب بندی به لوله های با انتهای دنده ای متصل می شوند. فلنج های دنده ای مناسب برای سایزهای کوچک و فشارهای پایین است. این فلنج ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به تحمل بارها و گشتاورهای بالا باشند.

 

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی شرکت تامین ولو، اینجا کلیک کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!