انواع لوله های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی

انواع لوله های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی


امروزه تمام لوله هایی که برای مصارف صنعتی تولید می شوند، لوله هایی هستند که بسیار مهم و پرکاربرد در صنایع از جمله پتروشیمی، نفت و گاز، آب و فاضلاب، کارخانجات و …  می‌باشند. اما نکته ای که باید به آن توجه ویژه داشت که بعضی از لوله ها به طور اختصاصی مناسب برخی از صنایع هستند. زیرا قابلیت ها و ویژگی هایی دارند که نیازهای مشتری را به بهترین شکل برطرف می کند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی انواع لوله های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی بپردازیم اما پیش از آن بهتر است کمی بیشتر با صنعت پتروشیمی آشنا شویم. شرکت تامین ولو شما را به مطالعه ی ادامه ی این مطلب دعوت می نماید.

فهرست مطالب 

آشنایی با صنعت پتروشیمیtaminvalve articles لوله‌های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی index

صنعت پتروشیمی (Petrochemical Industry) در واقع بخشی از صنعت بزرگ شیمیایی است که فرآورده‌ های شیمیایی بسیار زیاد و متنوعی را از مواد خام به دست آمده از نفت یا گاز طبیعی تولید می کند. در این زمینه اما، محدودیتی وجود ندارد و می توان بعضی از این تولیدات شیمیایی که از نفت ساخته شده اند را از دیگر سوخت های فسیلی مثل ذغال سنگ و یا حتی از منابع تجدید پذیری مثل ذرت، سویا، نیشکر یا … تولید کرد.

قبل از ورود نفت در زندگی انسان ها، مواد شیمیایی مورد نیاز ما، با تغییر و تبدیل صنایع گیاهی و جانوری به ‌دست می‌ آمد. اما در اوایل قرن بیستم، نفت خام و گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه برای تهیه بسیاری از نیازهای انسان، اهمیت بالایی پیدا کردند. در دنیای امروزی، کاربرد فرآورده ‌های نفتی، دیگر فقط مصرف به عنوان سوخت وسایل نقلیه نیست و برای تامین سوخت هواپیماها، موشک ها و ماهواره‌ ها نیز کاربرد دارد. علاوه بر این‌ها، شایان ذکر است که ماده اولیه ی اغلب داروها و آنتی‌ بیوتیک‌ ها از ترکیبات نفتی به دست می آید.

پتروپالایشگاه ها (Petrochemical Refinery) نسل جدیدی از پالایشگاه ‌ها هستند که در حقیقت، در این مجتمع ها، هدف، صرفاً تولید سوخت، بنزين، نفت كوره و نفت سفيد نیست بلكه در كنار این محصولات، خوراك هاي مورد استفاده در مجتمع هاي پليمري و شيميايي و همچنین فرآورده هاي خاص دیگری نيز توليد مي شود. برای این منظور، نفت خام وارد واحدهاي فرايندي مي شود تا تركيبي با پايه ی پتروشيمي توليد گردد. اين موضوع باعث شده ‌است كه پتروشیمی صنعتی باشد که برای انتقال نفت، گاز و مشتقات آن به لوله های باکیفیتی نیاز داشته باشد. به طور کلی لوله های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه مقاله آنها را نام خواهیم برد.

taminvalve articles لوله‌های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی

لوله های پرکاربرد در پتروپالایشگاه ها

لوله های درزدار جوش مستقیم یا درز مخفی (ERW):

یکی از لوله های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی لوله های ERW می‌باشد که با کمک کویل ها تولید می شوند. در واقع باید در مرحله اول، کویل ها را باز و صاف کنیم. و در مرحله بعدی برش دهیم تا در انتهای کار به شکل لوله در بیایند. لبه ها نیز با روش جوش الکتریکی به هم متصل می شوند. لوله های درزدار جوش مستقیم، از سایز 2/1 تا 20 اینچ یافت می شوند. متداول ترین استاندارد های این مدل لوله ها، لوله استنلس استیل A312 و لوله کربن استیل ASME A53  هستند.

taminvalve articles لوله‌های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی 1

لوله بدون درز (لوله مانیسمان):

این لوله در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز جزو لوله های پرکاربرد به حساب می آید. همان طور که از اسمش معلوم است هیچ گونه درزی در بدنه اش ندارد و همین موجب مقاومت بالای این مدل لوله شده است. برای ساخت لوله های بدون درز، اول شمش های فلزی را در برش داده و بعد در کوره هایی با سوخت گاز، گرم شده تا به نقطه ذوب برسند. در ادامه با دستگاه النگاتور، شمش های برش خورده را گرد کرده و سپس یک سنبه را درون شمشی که هم اکنون گرد شده وارد می‌کنند. در انتها تاب آن را می گیرند و صافش می کنند. لوله های مانیسمان در طول های 6 و 12 متری برش داده می شوند و سایزشان از 8/1 تا 24 اینچ متغیر است.

برای تولید لوله های مانیسمانی که در صنعت پتروشیمی به کار گرفته می شوند، از آلیاژ هایی استفاده می کنند که در دماهای بالا مقاوم باشند و در محیط های پرفشار یا خورنده با کاهش خواص مکانیکی مواجه نشوند. از لوله های پرکاربرد بدون درز در پتروپالایشگاه ها عبارت اند از:

  • لوله مانیسمان کربن استیل
  • لوله مانیسمان استنلس استیل
  • لوله مانیسمان ساخته شده از آلیاژ های گوناگون نیکل
  • لوله مانیسمان فولاد آلیاژ کروم

taminvalve articles لوله‌های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی 2

لوله های درز ماهیچه ای جوش مستقیم (LSAW):

این مدل لوله ها با برش دادن، خم کردن و جوش دادن ورقه های فولادی به یکدیگر ساخته می شوند. لوله LSAW را ممکن است با یکی از دو روش یک یا دو خط جوش مستقیم و درز مارپیچی بسازند. تفاوت اصلی لوله های ERW با LSAW در این است، که لوله های درزدار جوش مستقیم از کویل های فولادی و لوله های درز ماهیچه ای جوش مستقیم از ورقه های فولادی تولید می‌گردند. بزرگترین نقطه ضعف لوله های درزدار، همان وجود درز است که باعث به ایجاد یک نقطه ضعف در طول لوله می‌شود. ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن روش های جدید جوش، آسیب های ناشی از این مشکل نسبت به قبل کاهش چشم گیری یافته است.

در نهایت می‌شود نتیجه گرفت، که لوله های درزدار جدید با استفاده از تکنولوژی‌، توانایی رقابت با لوله های بدون درز که در واقع پرکاربردترین مدل لوله برای پتروشیمی اند را دارند. هر سه مدل لوله های ERW، مانیسمان و LSAW با توجه به ویژگی هایشان، گزینه های خوبی برای لوله های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی هستند.

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی شرکت تامین ولو، اینجا کلیک کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!