taminvalve articles Accordion_shaker

جنس بدنه لرزه گیر آکاردئونی چیست؟ لرزه گیر آکاردئونی به چه صورت متصل می شود؟کاربرد لرزه گیر آکاردئونی چیست؟
این ها تماما سوالاتی هست که در مورد اتصال آکاردئونی پرسیده می شود، در این مقاله سعی بر این داریم که به این سوالات پاسخ دهیم .
هنگامی که فلزات دچار تغییرات دمایی می شوند تحت تاثیر قرار می گیرند و متناسب با افزایش و یا کاهش دما از خود واکنش نشان می دهند که این واکنش به صورت زیر می باشد :

  1. هنگامی که فلز دچار افزایش دما می شود بر اساس حرکت مولکولی دچار افزایش طول شده و در اصطلاح می گویند که فلز منبسط شده است.
  2. هنگامی که فلز دچار کاهش دما می شود بر اساس حرکت مولکولی دچار کاهش طول شده و در اصطلاح می گویند که فلز منقبض شده است .

واکنش لوله های فلزی در مقابل تغییرات دمایی

لوله های فلزی از جمله لوله مانیسمان و لوله درزدار به علت آلیاژ فلزی خود رفتاری شبیه به فلزات در مقابل تغییرات دمایی نشان می دهند. سیال جاری درون لوله و اتصالات دمای خود را به لوله های فلزی انتقال می دهد و موجبات انبساط و انقباض لوله فلزی را ایجاد می کند .
لوله ها همواره پس از اجرا از دو طرف فیکس و ساپورت می شوند که ممکن است ابتدا و انتهای لوله به شیرآلات چدنی، اتصالات مانیسمان بنکن و یا با بست متصل شده باشند . از این رو لوله ها اجازه افزایش و یا کاهش طول را نخواهند داشت و تغییر طول در راستای لوله موجب ایجاد تنش های فشاری و کششی در محل اتصال خواهد شد.

معایب ایجاد تنش فشاری و کششی در لوله فلزی

تنش های فشاری و کششی در اجسام صلب و بدون حرکت موجب ایجاد فشار در آن ناحیه شده و اگر این فشار به بیش از اندازه مجاز خود برسد احتمال شکستکی در محل اتصال و یا ایجاد تَرَک در آن قسمت وجود دارد.

اتصال لرزه گیرهای آکاردئونی چگونه می باشد؟

لرزه گیرهای آکاردئونی با توجه به مسیری که قرار است در آن قرار بگیرند به 3 دسته تقسیم میشوند که این تقسیم بندی بر اساس نوع اتصال آن به لوله های فلزی می باشد :

1- اتصال فلنج دار لرزه گیر آکاردئونی

نوعی از لرزه گیر آکاردئونی ارتعاشات صنعتی می باشد که دو سر ابتدا و انتهای آن فلنج جوشی تعبیه شده است که مناسب برای برقراری اتصال به صورت فلنج دار می باشد . هر لرزه گیر فلنج دار به دو عدد فلنج جوشی نیاز دارد که می بایست با پیچ و مهره به یکدیگر متصل شوند .
از مزیت های اتصال فلنج دار لرزه گیر می توان به باز و بسته کردن راحت آن اشاره کرد که برای تعمیرات، سرویس و نگه داری بسیار مناسب می باشد و به واسطه چند پیچ و مهره به راحتی قابلیت باز و بسته شدن دارد. از دیگر مزیت های اتصال فلنج دار لرزه گیرهای آکاردئونی می توان به آب بندی مناسب آن اشاره کرد .
برای آب بندی بهتر و عدم نشتی از محل فلنج جوشی می بایست از واشر و گسکت استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود هیچ نفوذی برای نشتی سیال وجود نداشته باشد .

فشار کاری لرزه گیرهای فلنج دار

لرزه گیرهای آکاردئونی فلنج دار ارتعاشات صنعتی ایران در فشارهای PN10 ، PN16 ، CLASS 150 تولید می شود که متناسب با افزایش فشار لرزه گیر حد تحمل فشاری لرزه گیر نیز اضافه خواهد شد .
می بایست در انتخاب فلنج جوشی دقت شود که هماهنگ با فلنج جوشی لرزه گیر آکاردئونی باشد زیرا از نظر تطابق سوراخ کاری فلنج های جوشی فشار 10 بار با فشار 16 بار متفاوت می باشد .

میله مهار لرزه گیر فلنج دار

اتصال آکاردئونی ارتعاشات صنعتی ایران برای مهار هرچه بیشتر انبساط و انقباض سیستم پایپینگ، اقدام به تولید لرزه گیر آکاردئونی با میله مهار کرده است .

taminvalve articles Accordion_shaker 1

2- اتصال دنده ای لرزه گیر آکاردئونی 

سومین نوع از اتصال آکاردئونی شرکت ارتعاشات صنعتی ایران به صورت دنده ای می باش که متناسب برای اتصال به خطوط گالوانیزه و رزوه ای می باشد . این نوع از اتصال لرزه گیر آکاردئونی دارای محدودیت سایز از 1/2 اینچ الی 2.1/2 اینچ می باشد که برای سایز بزرگتر نیاز به ثبت سفارش می باشد .
لرزه گیرهای آکاردئونی دنده ای شرکت ارتعاشات صنعتی ایران به صورت روپیچ می باشد که نیاز می باشد برای اتصال مستقیم به لوله گالوانیزه از بوشن گالوانیزه استفاده کرد .

3- اتصال جوشی لرزه گیرهای آکاردئونی 

نوعی دیگر از اتصال آکاردئونی وجود که به صورت جوشی به لوله فلزی نصب می شود ، همانطور که می دانید اتصال جوشی به صورت دائمی می باشد و در خطوطی بسته می شود که نیاز به تعمیرات و نگه داری نخواهد داشت و برای باز کردن اتصال آکاردئونی می بایست لرزه گیر را از لوله فلزی بُرید .
آرایش لبه ابتدایی و انتهایی لرزه گیرهای آکاردئونی جوشی شرکت ارتعاشات صنعتی ایران به صورت پخ خورده (BEVELING) بوده که هنگامی که کنار لوله فلزی برای جوشکار قرار میگیرد حالت V دارد که این فضای خالی برای پرکردن با مواد مذاب جوش می باشد که اتصال محکم و غیر قابل نفوذی را ایجاد می کند.
لرزه گیرهای آکاردئونی جوشی به صورت مهاردار و بدون مهار موجود می باشد که نوعی از آن جنس بدنه تمام استیل 304 دارد .

موارد کاربرد اتصالات آکاردئونی

سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع
انواع نیروگاه های بخار، سیکل ترکیبی، برق آبی و هسته ای
پالایشگاه نفت و گاز
صنایع پتروشیمی
صنایع فولاد
صنایع سیمان
مبدل های حرارتی
صنایع چوب و کاغذ
خروجی اگزوز موتورهای احتراقی

انتخاب اتصال آکاردئونی

جنس ورق آکاردئونی با توجه به دما و سیال و شرایط محیطی انتخاب می گردد . جدول فوق خصوصیات عملکردی برخی از ورق های استنلس استیل را مشخص کرد.
هر لرزه گیر آکاردئونی با توجه به شرایط کاری (دما و فشار سیستم) و حداقل عمر لازم، قابلیت جذب مقدار محدودی حرکت را دارد .
جهت انتخاب تعداد لرزه گیر آکاردئونی در خط لوله می بایست تغییر طول لوله در دمای حداکثری و حداقل را بدست آورد و با تقسیم این عدد بر مقدار حرکت طولی لرزه گیر آکاردئونی در سایز مورد نظر خود تعداد اتصال آکاردئونی مورد نیاز خط لوله فلزی را مشخص کرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!