تله بخار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تله بخار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


امروزه قطعات و ماشین آلات صنعتی پیشرفت قابل توجی داشتند. یکی از قطعات مهم در صنایع، تله بخار که در صنعت به اسم های دیگری همچون استیم ترپ Steam Trap یا استم تراپ هم شناخته می‌شود. شیرآلاتی هستند که در نقطه اتصال خطوط بخار و کندانس condensate قرار می‌گیرند. جلوگیری از هدر رفت انرژی گرمایی و دوری آن از تجهیزات کارکرد اصلی این شیرآلات  می‌باشد و همچنین نگه داری بخار در تجهیزات گرمایشی و عبور هوا و کندانس از سیستم می‌باشد. زمانی که بخار، انرژی گرمایی نهان خود را آزاد می‌کند باعث بروز پدیده قوچ می‌شود که عاملی مخرب در تجهیزات می‌باشد. برای جلوگیری از این پدیده از تله بخار استفاده می‌گردد. شرکت تامین ولو ، قصد دارد در این مقاله تله بخار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ را برای شما شرح دهد. شما را به مطالعه ی ادامه ی این مطلب دعوت می نماییم.

تله بخار چیست؟

از مهمترین اجزا سیستم های بخار می‌توان به تله بخار (Steam trap) اشاره کرد. تله های بخار حد فاصل بین بخار و کندانس condensate بوده و با حفظ بخار در قسمت توزیع انرژی را حفظ نموده، و در زمان مناسب کندانس و گازهای نامحلول را تخلیه می کنند. بنا به تعریفی دیگر تله بخارها وسیله ای جهت تخلیه گازهای متراکم و نامتراکم همراه با مصرف ناچیز بخار می‌باشد. بیشتر تله بخارها قطعه ای فراتر از شیر های اتوماتیکی، باز و بسته و تعدیل می شود. صنعتگران باید با توجه به سیستم و نوع مصرف تله بخارها را انتخاب کنند. باید توجه داشت که همیشه انتخاب و عملکرد نادرست یک تله بخار، به سرعت مشکل ساز نمی‌شود.

تله بخار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

نحوه عملکرد

تله بخاری که یک دیسک یا لوله جامد کوتاه همراه با یک حفره کوچک حفاری شده در میان آن باید ساده ترین مدل تله بخارها به حساب می‌آید، که در پایین ترین نقطه تجهیز نصب شده است. از آن جایی که کندانس بخار در پایین ترین نقطه جمع آوری می شود و بخار زنده در حجم حدود 1200 بار بزرگتر از سیال داغ است. کندانس به طور موثری حذف می شود و بخار مسدود می‌شود. با این حال مقدار زیادی از تله بخارها در عملیات با طراحی مکانیکی و ترموستاتیک Thermostatic می‌باشد. تله بخارهای مکانیکی و ترموستاتیکی به طور عمده هنگامی باز می‌شود که میعانات گازی و گازهای ساکن باید حذف شوند و هنگامی که تمام میعانات حذف شد، بسته می‌شود.

سه عملکرد مهم تله بخارها به صورت زیر می باشد:

  1. دارای قابلیت تخلیه هوا و دیگر گازهای غیر قابل تراکم
  2. دارای مصرف ناچیز بخار (یعنی صرفه جویی در انرژی)
  3. به محض ایجاد کندانس condensate و یا چگالش، آن را تخلیه می کند (مگر اینکه استفاده از گرمای حساس سیال متراکم مطلوب باشد.)

انواع تله بخار

  • تله بخارهای مکانیکی (steam trap mechanical)

تله بخارها فلوتری و سطلی، بر اساس اختلاف چگالی آب و بخار عمل می کند. این مدل از تله بخارها دارای شناور هایی هستند که در رابطه با سطح میعانات کاهش و افزایش می‌یابد و این حالت به طور معمول دارای یک اتصال مکانیکی می‌باشد که شیر را باز و بسته می‌کند. تله های مکانیکی در رابطه با سطح میعانات موجود در بدنه تله بخار، عمل می کند. تله های شناور به تله شناور توپ آزاد و تله شناور توپ اهرمی طبقه بندی می‌شود. طول عمر این قطعه بین 3 تا 4 سال می‌باشد. 

  • تله بخارهای ترموستاتیک (steam trap thermostatic)

تله بخار ویفری و بی متالیک از این دسته اند که بر اساس اختلاف دمای بخار و کندانس عمل می‌کند. 

  • تله بخارهای ترمودینامیک (steam trap thermodynamic)

این نوع تله بخار بر اساس سرعت بالای بخار و چگالی بیشتر آب به بخار عمل می‌کند. تله بخارهای دیسکی را می‌توان از این دسته نامید. تله های ترمودینامیکی Thermodynamics بر روی تفاوت پاسخ دینامیکی به تغییر ولتاژ در جریان سیالات تراکم پذیر و تراکم ناپذیر کار می کند. زمانی که بخار وارد می شود، فشار استاتیک بالای دیسک، به دیسک برخلاف سیت به فشار بالای شیر می راند. فشار استاتیک در یک منطقه ی بزرگ ورودی غلبه می‌کند. همانطور که بخار شروع به میعان شدن می‌کند، فشار خلاف دیسک و سیکل های تله کاهش می‌یابد. اگر گاز غیر متراکم در بالای دیسک جمع شده باشد، می تواند موجب بسته شدن تله شود.

تله بخار چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

راهنمای نصب تله بخار

مکان نصب تله بخار نزدیک به لوله یا زمین مناسب است؟

جهت محدود کردن تلف شدن حرارت از تابش، آن را آن نزدیک به خط اصلی نصب می‌کنند. از آن جایی که بخار اغلب در ارتفاع بالا قرار می گیرد، یکی از معایب اصلی نصب استیم تراپ نزدیک خط اصلی است، زیرا که رسیدگی و نگهداری بخار بسیار سخت تر می‌گردد. اغلب، بعضی از تله ها در موقعیت های غیر قابل دسترس می‌توانند خراب شوند و برای سالیان سال در آن جا بدون توجه باقی بمانند و این امر باعث بروز خطرات احتمالی می‌شود. لوله ورودی تله باید به خوبی عایق کاری شود تا تلف شدن بخار را محدود می سازد.

نزدیک به لوله گذاری و یا پایپینگ

  • مزیت: مقدار حرارت کمتری از طریق تابش هدر و تلف می‌شود.
  • عیب: بازرسی و نگهداری دشوارتر است، زیرا که ممکن است منجر به شرایطی شود که تله بخار، خراب شده به سادگی فراموش شود.

نزدیک به زمین

  • مزیت: نگهداری و تعمیر بسیار آسان تر است.
  • عیب: تلف شدن بیشتر حرارت از طریق تابش چرا که لوله بلندتر به سمت پایین همانند انبساط کوچکتر خط بخار عمل می‌کند.

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی شرکت تامین ولو، اینجا کلیک کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!