taminvalve articles History_pump

تاریخچه پمپ آب به بیش از 2000 سال پیش برمی‌گردد. مورخان میگویند که شادوف اولین پمپ آبی بود که مصریان باستان آن را اختراع کردند البته این یک دیدگاه است که شادوف نقش پمپ آب را داشته باشد. چرا که دستگاه شادوف در واقع یک جرثقیل است. مصریان از شادوف جهت بلند کردن سطل آب و اجسام سنگین استفاده می‌کردند و وظیفه آن افزایش جریان آب نبود بلکه حمل حجم سنگین آب بود. با این حال آن چیزی که از تاریخچه پمپ آب بجا مانده است تجهیزات مشابه پمپ آب همچون شادف و سایر ابزارهای کمکی بوده اند که ذهن بشر را درگیر خود کرده است. بدون شک تاریخی ترین سیستم های لوله کشی و تجهیزات مرتبط با آب و آبیاری متعلق به ایران باستان می‌باشد چرا که ایرانیان اولین کسانی بودند که بدون نیاز به سکونت در حاشیه رودخانه ها نسبت به حفر قنات اقدام می‌کردند.

taminvalve articles History_pump 1

در سال 1475 بر طبق گفته ها، یک سرباز برزیلی، اولین ماشینی که می توان آن را به عنوان یک پمپ گریز از مرکز معرفی کرد، اختراع کرد. این ماشین قادر به پمپاژ لجن بود که توسط یک مهندس ایتالیایی به نام فرانچسکو مارتینی در یک مقاله در دوره رنسانس معرفی گردید.

در سال 1588 یک مهندس ایتالیایی به نام ” آگوستینو راملی” در کتاب خود به نام ” ماشین آلات متنوع و گوناگون آگوستینو راملی” از تکنولوژی پمپ های پروانه ای صحبت کرد. که البته این کتاب شامل پمپ های دیگر و طراحی های آنان نیز بود.

اختراع پمپ آب

در سال 1593 یک فرد فرانسوی تبار به اسم نیکولاس گرولیر ساختار پمپ های دنده ای را ارائه داد. در سال 1636، پاپنهیم یک مهندس آلمانی پمپ های دنده ای چرخشی دوتایی را اختراع کرد که هنوز هم برای موتور های روانکاوی استفاده می شود. این پمپ های دنده ای امکان توزیع آب را با استفاده از سوپاپ های روبروی هم که توسط “راملی” استفاده می شد، می داد.

پاپنهیم، ماشین خود را به چرخ های پرتاب کننده آب که در جهت جریان آب رودخانه یا چشمه حرکت می کردند، مجهز ساخت. امپراتور فردیناند دوم در آن سال از این اختراع تقدیر کرد و به آن یک امتیاز داد.

در سال 1650 اوتوو ون جورج پمپ پیستونی را اختراع کرد که در این پمپ از یک واشر چرمی برای جلوگیری از چکه کردن، بین سیلندر و پیستون استفاده می شد. در سال 1675 ساموئل مورلاند مخترع و ریاضیدان، در یک دانشگاه جاسوسی و دیپلمات انگلیسی، پمپ های بسته بندی شده ای را اختراع کرد که قادر به افزایش زیاد فشار آب نسبت به سایر پمپ ها بود. این پمپ های پیستونی دارای یک سیل چرمی بودند. پمپ مورلاند احتمالا اولین پمپی بود که تا آن زمان از یک میله پیستون و یک جعبه که درون سیلندر قرار داده شده بود، استفاده می کرد.

در سال 1687دنیس پاپین، مخترع فرانسوی، اولین پمپ سانتریفیوژ صحیح را اختراع کرد که با پره های مستقیم خود اقدام به مکش موضعی آب می کرد.

51 سال بعد، علم مکانیک سیالات، اصل برنولی بیان می کند که افزایش سرعت سیال با کاهش فشار یا کاهش انرژی رابطه مستقیم دارد که این قانون به نام دانیل برنولی ریاضیدان سوئیسی، هلندی در کتابش به نام “هیدرودینامیک” ثبت گردید. این اصل در انواع مختلف جریان های فشار اعمال شد که از این اصل به عنوان معادله ی برنولی نیز یاد می کنند.

در سال 1782 جیمز وات که قبل از این مخترع مکانیزم میل لنگ متصل به موتور بود، یک ماشین پیستونی نوسانی طراحی کرد که با پروانه های چرخشی خود انقلابی در کشف پورت های ورودی در یک محفظه جدا ایجاد کرد.

در سال 1790 توماس سیمپسون بریتون، توانست قدرت بخار موتور های پمپاژ کننده آب، را به کنترل خود در آورد و شرکتی در لندن به نام سیمپسون و تامپسون تاسیس کند. در سال 1830 پمپ های پیچی مدرن توسط ریویلیان اختراع شد و 15 سال بعد، هنری وورینگتون اولین موتور بخار پمپاژ کننده مستقیم را اختراع کرد. وورینگتون بعدها پیشگام در طراحی پمپ برای تغذیه دیگ های بخار، خطوط لوله های نفتی و کاربردهای هیدروالکتریکی شد.

در سال 1851، مخترع آمریکایی به نام جان آپولد منحنی پمپ آب سانتریفیوژ را ارائه داد و در همان سال جان جوین اولین پمپ سانتریفیوژ را اختراع کرد. این پمپ های اولیه در ابتدا برای مکش آب از زمین استفاده می شدند که هنوز هم در موزه های خانه پمپ قرار دارند.

سرانجام در قرن 19 جوین شروع به تولید پمپ در سایز های مختلف کرد که بتواند تمامی صنایع را تحت پوشش قراردهد. این پمپ ها از سایز های کوچک تا بزرگ موجود بودند. که سرانجام در سال 1930 این شرکت قادر به تولید 1000 مدل مختلف پمپ آب گردید.

جاکوب ادسون در سال 1859 توانست پمپ آب دیافراگمی را اختراع کرده و کمپانی ادسون را نیز در بوستون راه اندازی کند و سرانجام در سال 1905 پمپ آب سانتریفیوژ طبقاتی اختراع و تولید شد و همین طور در سال 1920 کمپانی وایکینگ اولین پمپ آب خانگی که از نفت برای سوخت خود استفاده می کرد، را اختراع کرد.

و در سال 1984 پمپ آب جابجایی مثبت توسط شینکو جهت استفاده در کاربرد های کشاورزی اختراع شد وهمینطور در سال 2006 کارخانه سیمز، شروع به تولید بزرگترین پمپ کامپوزیت گریز از مرکز کرد، پروانه های عظیم این پمپ آب در برج خنک کننده ای در کمپانی تولید برق پورتو ریکو نصب گردید، این پمپ آب 50 اینچ قطر داشت و حدود 2000 اسب بخار انرژی مصرف می کرد.

و در نهایت در سال 2010 سیمز اولین پمپ کامپوزیتی ضد خوردگی را جهت خطوط دریایی NCL را طراحی و تولید کرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!