taminvalve articles types pipes fittings

انواع لوله و اتصالات از آنجاییکه به ساخت و ساز  در صنایع مختلف مرتبط هستند به عنوان یک اصل پایه در پروژه های مختلف صنعتی و سازه ای مورد استفاده های مختلف قرار می‌گیرند. از همین رو تنوع این محصولات روز به روز به دلیل اهمیت خاصی که دارند بیشتر می‌شود.

در اینجا سعی داریم به معرفی چند نوع از لوله و اتصالات و کاربردهای آنها در صنایع مختلف بپردازیم:

  • پلی اتیلن
  • پلی پروپیلن
  • پنج لایه
  • لوله فاضلابی پوشفیت
  • اتصالات گالوانیزه

انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن یا (High Density Polyethylene (HDPE نوعی لوله ترموپلاستیک میباشد (ترموپلاستیک: پلیمرهایی که به دفعات می‌توان آن ها را در چرخه ذوب/انجماد قرار داد). پلی اتیلن از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن بدست می‌آید.

انعطاف پذیری، استحکام بالا، وزن کم، مقاومت در برابر خوردگی و سطح بالای نفوذ ناپذیری از ویژگی های این نوع لوله ها می‌باشند.

لوله های پلی اتیلن در سراسر جهان برای مصارف توزیع آب و فاضلاب، و گاز که به عنوان خطوط فشار قوی شناخته می شوند کاربرد دارند.

از دیگر ویژگی های این نوع لوله ها نسبت به لوله های دیگر این است که قابلیت اتصال در آنها بسیار راحت تر انجام می گیرد.

لوله های پلی اتیلن به چنددسته مختلف تقسیم می‌شوند:

آبرسانی، گازرسانی، دوجداره، لوله اسپیرال، چندلایه

اتصالات پلی اتیلن در مواردی نظیر تغییر زاویه مسیر خط لوله، تغییر قطر، اتصال قطعات لوله و …. کاربرد دارد.

ویژگی های این اتصالات همانند لوله های همجنس خود به علاوه اینکه دارای مقاومت عالی در مقابل ارتعاشات ناشی از زمین لرزه و همچنین انعطاف پذیری بالا، سرعت اجرا و عدم نیاز به ماشین آلات سنگین در زمان اجرا می‌باشد.

این اتصالات به موارد زیر تقسیم و دسته بندی می‌شوند:

اتصالات تزریقی، جوشی، پلیمری، الکتروفیوژن، کوپلینگی

taminvalve articles types pipes fittings 1

پلی پروپیلن

لوله ها و اتصالات پلی پروپیلن به صورت گسترده در صنعت وجود دارند. از ویژگی های آنها میتوان به وزن سبک، مقاوت در برابر سایش و جوشکاری، عایق حرارتی و الکتریکی خوب و همچنین مقاومت شیمیایی اشاره کرد.

حضور گروه متیل در ساختار پلی پروپیلن موجب شده تا خواصش نسبت به پلی اتیلن تغییر کند و عایق حرارت بهتری باشد. پلی پروپیلن به خودی خود به سه نوع ایزوتاکتیک، سندیوتاکتیک و اتاکتیک تقسیم می شوند که ساختارهای متفاوتی با هم دیگر دارند.

لوله پلی پروپیلن در دو رنگ سبز و سفید در بازار وجود دارند. لوله های سفید رنگ PP_R  از پلی پروپیلن رندوم کوپلیمر نوع 3 ساخته میشود و ظاهر آن مانند پلاستیک است، این لوله ها قادرند در  185 درجه فارنهایت فشار 10بار و در68 درجه فارنهایت فشار 20 بار را تحمل کنند. در عوض لوله های سبز رنگ در تاسیسات حرارتی، صنایع غذایی، سیستم های حرارت خورشیدی، صنایع کشتی سازی و
.. کاربرد دارند.

خواص اتصالات آن نیز همانند لوله همجنس خود است. و در کاربردهایی که برای اتصالات پلی اتیلن ذکر گردید استفاده می‌شود.

لوله هاو اتصالات 5 لایه

لوله های 5 لایه یا PEX AL PEX در واقع نسل جدیدی از لوله ها هستند که از فلز و پلیمر درست شده اند، این لوله ها در واقع از یک لایه آلومینیم، دولایه پلیمر و دولایه چسب تشکیل شده اند و به دلیل اینکه از فلز و پلیمر در ساختار آن استفاده شده استحکام و دوام بیشتری نسبت به لوله های دیگر دارد.

از ویژگی‌ها و کاربرد این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قابل استفاده درسیستم‌های آب گرم و سرد
  2. قابل استفاده در سیستم‌های گرمایشی
  3. از جمله لوله های بی عیب و نقص در صنایع مختلف
  4. مقاومت خوردگی بالا
  5. عایق بندی مناسب
  6. نصب ساده

اتصالات این نوع لوله ها نیز دارای تقسیم بندی زیر می‌باشد:

  • پرسی
  • کوپلی
  • کلمپی
taminvalve articles types pipes fittings 3

پوش فیت

پوش فیت PUSH FIT سیستم جدید فاضلاب ساختمانی است که به دلیل ماهیت وصل شدن قطعات به یکدیگر (از آنجا که اتصال این قطعات به همدیگر به راحتی و با اندکی فشار انجام می گیرد) به پوش فیت شناخته می شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!