taminvalve article Electric motor flange

فلنج الکتروموتور یکی از مهم ترین اجزای موتور الکتریکی است که امکان متصل کردن اجزای مختلف موتور را به همدیگر فراهم می کند. دلیل استفاده از فلنج برای وصل کردن برای قطعات مختلف به موتور این است که این روش یکی از بهترین و سریع ترین روش های موجود برای اتصال به شمار می رود.

برای ساخت فلنج الکتروموتور 6 مرحله باید طی شود که این مراحل عبارتند از: برش، حرارت دهی، قالب گیری، بررسی دقیق قطعه، ماشین کاری و عملیات حرارتی. البته بعضی از فلنج های الکتروموتور خاص دارای مراحل دیگری نیز هستند. با توجه به اهمیت بالای طراحی این فلنج ها، روش برش و قالب گیری مهم است. بعد از این دو مرحله، فلنج مورد بررسی قرار می گیرد تا هیچ نقصی روی قطعه نباشد. برای ماشین کاری نیز نیاز است که قطعه به شکل مناسبی سیقل بخورد تا برای عملیات حرارتی آماده شود.

زمان خرید فلنج الکتروموتور، باید به موارد حک شده در قسمت انتهایی فلنج توجه کرد زیرا در این بخش معمولاً نام تجاری، شکل مقطع، استاندارد، تعداد سوراخ ها، مواد سازنده، حداکثر فشار قابل تحمل توسط آن فلنج و موارد مهم دیگری حک شده است. بسیاری از این موارد ذکر شده در نوع استاندارد طراحی فلنج ارائه می شوند. در این بین اما مهم ترین مورد، حداکثر مقدار فشاری است که فلنج می تواند تحمل کند است زیرا فلنج الکتروموتور باید در برابر فشارها، ضربات و سایش های شدیدی که بین دو قطعه رخ می دهد، مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

taminvalve article Electric motor flange 1

انواع فلنج الکتروموتور

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، فلنج ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها دارای ویژگی های خاصی هستند و در موارد متفاوتی کاربردی اند. پرکاربردترین فلنج ها در صنایع عبارت اند از:

  • فلنج گلودار جوشی (Weld Neck Flange): این مدل فلنج دارای مقطعی به شکل مخروط است و برای مقاومت در فشارهای بالا، دماهای خیلی کم یا زیاد و بالا بردن استحکام سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. فلنج الکتروموتور نیز برای انتقال نیرو می تواند فلنج گلودار جوشی باشد.
  • فلنج کور (Blind Flange): از این نوع فلنج ها که بدون سوراخ هستند (مقطعی بسته دارند)، برای بستن جریان در یک سیستم لوله کشی کاربرد دارد. فلنج کور در محیط هایی که تنش های شدیدی دارند یا فشار بالا در جریان است می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اگر بخواهیم از فلنج الکتروموتور در انتهای محفظه استفاده کنیم، فلنج کور بهترین گزینه است.
  • فلنچ اسلیپ آن (Slip On Flange): این نوع فلنج معمولاً با جوشکاری به قطعات دیگر وصل می شود. از مهم ترین معیارهایی که باید زمان انتخاب فلنج اسلیپ آن در نظر بگیریم، نوع جریان است. فلنج الکتروموتور با توجه به نیاز مشتری می تواند از این مدل انتخاب شود.
  • فلنچ رزوه ای (Threaded Flange): فلنج های رزوه ای (دنده ای)، همان طور که از نام شان پیداست، دارای رزوه هایی هستند که به ما این امکان را می دهند که بدون نیاز به جوشکاری و صرفاً به ‌صورت پیچشی، فلنج را به لوله مورد نظر اتصال بدهیم. از مهم ترین کاربری های این فلنج ها سیستم های آب و فاضلاب است.
taminvalve article Electric motor flange 2

کاربرد فلنج الکتروموتور

فلنج الکتروموتور برای اتصال قطعه های مختلف موتور الکتریکی تولید می شود. این فلنج ها از یک سمت با جوش دادن محکم و از سمت دیگر خود به قطعه ی دوم وصل می شوند. از کاربردهای دیگر این فلنج ها تغییر مسیر است اما باید به این نکته اشاره کنیم که این مورد معمولاً در الکتروموتورها کاربرد زیادی ندارد.

فلنج های الکتروموتور با توجه به جنس، کاربرد و فشار به سه کلاس تقسیم می شوند. هر کدام از این استانداردها دارای حداکثر دما و فشار قابل تحمل متفاوتی هستند که متناسب با این موضوع، مشتری می تواند بهترین فلنج را انتخاب کند که در انتهای این مقاله به معرفی استانداردهای فلنج الکتروموتور خواهیم پرداخت.

استانداردهای فلنج الکتروموتور

  • ANSI B16.34 یکی از پرکاربردترین استانداردهای صنعت فلنج سازی است و این استاندارد فلنج هایی از فولاد و آلیاژها با کلاس های 2500، 1500، 900، 600، 400، 300 و 150 را شامل می شود. این اعداد در واقع حداکثر فشاری هستند که فلنج می تواند تحمل کند و میزان این فشارها معمولاً در حداکثر دمای قابل تحمل ارائه می شوند.
  • API 6A-6B-6BX یکی دیگر از استانداردهایی است که برای ساخت فلنج الکتروموتور استفاده می شود. فلنج های الکتروموتوری که با این استاندارد ساخته می شوند می توانند فشار بیشتری را نسبت به استاندارد ANSI تحمل کنند. فلنج ها در این استاندارد دارای کلاس های 10000، 15000، 20000، 30000 و 50000 هستند.
  • ISO استاندارد بین المللی دیگری برای فلنج هاست. این استاندارد در واقع برای فلنج های فولادی و آلیاژی است. نماد PN نیز در این استاندارد فشار اسمی قابل تحمل توسط فلنج را بر حسب بار نشان می دهد.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!